rover_apollo17.jpgkolo.jpg

Autorem koncepcji i współtwórcą konstrukcji pojazdu księżycowego LRV był polski uczony Mieczysław G. Bekker (1929-89). Najciekawszym rozwiązaniem technicznym były koła. Zostały zrobione z drucianej siatki stalowej z nakładkami z tytanowych blaszek, które zwiększały przyczepność kół do powierzchni satelity Ziemi. Bekker osobiście skonstruował nie tylko te ażurowe opony, ale i elastyczną ramę pojazdu oraz czuwał nad całością prac. Każde koło LRV było napędzane silnikiem elektrycznym, a zasób energii zapewniał przebieg 92 km. Trzy wehikuły zostały wyniesione na Księżyc przez lądowniki Apollo 15, 16 i 17. LRV był samochodem elektrycznym zasilanym z baterii, przeznaczonym do przewożenia astronautów, aparatury i materiałów po powierzchni Księżyca. Przywieziony został na Księżyc w postaci złożonej. Miał wymiary 3,25 x 1,80 x 1,10 m. Wyposażony był w kamery rejestrujące przebieg wyprawy, anteny zapewniające łączność z Ziemią i torby na próbki skał. Kolejne ekspedycje za każdym razem pozostawiały go na Księżycu. Oddalał się od lądownika na odległość 5-7 km; łącznie pojazdy księżycowe przejechały ok. 90 km po powierzchni Księżyca.